Direktlänk till inlägg 4 december 2014

Bra rumpövningar...

Av Zarah Sjögren - 4 december 2014 10:57

 

Vecka 2. Jag känner mig lite chubby om magen här. Och nej, jag har inte

anorexia. Jag vet att jag inte är tjock men sett ur det perspektiv hur jag vill

se ut när jag ska tävla tycker jag att magen är plufsig härOff season har

jag mer än gärna lite extra fett på kroppen. Det tycker jag  bara är snyggt. 



Igår kom vi iväg sent till gymmet. Vi var inte färdiga förrän 22 vilket är alldeles för sent enligt min mening. Det tar alltid tid för mig att varva ner. Sen måste jag äta efter träningen. Gillart inte! 


Träningen gick i alla fall hyfsat. Jag var inte på värsta pump humöret och motivationen kändes halvkrass. Jag maxade inte men körde lite tyngre än behagligt i alla fall. 

Jag körde ben/rumpa och började med knäböj. Jag värmde upp genom att köra några explosiva på 40 kg. Sen körde jag tre/fyra set x 10 på 60 kg. Redan där kände jag att det kändes jobbigt och att viljan att pressa mig hårdare inte fanns. Istället för att få ångest och stress gillade jag läget och körde på ändå. 

Efter knäböj körde jag tre set i liggande legcurlen. Jag har inte någon riktig koll på vad jag kör på för vikt men vet att det är ganska tungt. Jag är stark i benen och tar mer vikt än många killar på gymmet i benmaskinerna. I vilket fall som helst hade jag svårt att hitta kontakt i hamstrings. Jag koncentrerade mig verkligen och jag känner att dom aktiveras men det känns inte så jobbigt just där...ska testa att köra ett ben i taget nästa gång.

Sen körde jag i bensparken. Där är jag också stark men vet inte vilken vikt jag kör på där heller.

Efter benspark gick jag till stången igen och körde raka marklyft. Jag lastade på 30 kg bara för att se hur det känns i ryggen. Det var en hyfsad bekväm vikt för ryggen men jag känner inte så mycket i baksida lår eller i rumpan. Förr var det här en av mina favvosar när det gäller rumpa men nu känner jag inget alls i rumpan eller baksida lår...jag ska köra med hantlar nästa gång och se om jag får bättre kontakt.

Jag fortsatte sen vid stången och körde en övning som jag hittat på nätet. Jag har stången bakom huvudet och står väldigt brett med fötterna. Jag går ner i en knäböj, därifrån lutar jag över all tyngd på ett ben. Sen lutar jag över på det andra benet och sen till knäböjspositionen och upp. Allting sker med knäna i böjt läge hela tiden. Jag gjorde 10 reps x 3 med 40 kg. Riktigt bra och rolig rumpövning. 

Sen körde jag utsida lårpress i maskin. Där kör jag ett superset för att mörda rumpan ordentligt. Jag står först åt fel håll. Jag står då vänd mot ryggstödet och har benen i 90 graders vinkel. Därefter pressar jag ut benplattorna så långt det går. Direkt efter sätter jag mig åt rätt håll men lite mer ut på kanten på stolen och pressar utåt. Jag kör 15 reps var i båda positionerna x 4 med ganska hög vikt. Det ska brännas ordentligt i rumpan. 

Därefter fortsätter jag med rumpan i chins/dips maskinen. Jag kör med maxvikt och pressar ner plattan man vanligtvis står på när man ska göra chins/dips. Jag pressar med ett ben i taget. Det ska kännas ordentligt i rumpan och maxvikt här är lite för lätt för mig så jag måste börja lägga på hantlar som extravikt. Nu körde jag i alla fall 20x3 på varje ben. 

Sen gick jag till min älskade benpress. Jag har ju fått skala bort 100kg här när jag kör eftersom jag numer kör superset och går ner i maxdjup. Jag lägger på 75 kg och börjar med att placera fötterna längst upp på den översta plattan. Fötterna är brett isär. Jag går ner max och kör 10 reps. Sen flyttar jag in fötterna så dom är placerade precis bredvid varandra och kör direkt 10 reps till. Det här supersetet kör jag x 3. Jobbigt men samtidigt en sån skön brännande känsla i rumpmusklerna 😜

Efter benpressen spänner jag på mig mina vristband. Jag ställer en bänk vid cable crossen och hakar fast ett ben. Sen kör jag bensparkar uppåt när jag står på alla fyra (eller tre eftersom ett ben jobbar). Jag körde nu med 15 kg 12x3. 

Efter övningen tar jag bort bänken och fortsätter stående men åt sidan. Jag för det ena benet bakom det andra. 

Som sista övning ut pressar jag ut det sista ur gluteus genom att köra enbens höftböj på halvboll. Jag ser till att gå så högt jag kan och spänna skinkorna ordentligt. Jag kör här 15 x 3. 

På dom här övningarna kör jag mobilitet och axelrehab vilket jag gör varje gång 😋

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zarah Sjögren - 9 oktober 2015 10:51

Ny blogg! www.mindyourownfitness.bloggplatsen.se ✌🏼️ ...

Av Zarah Sjögren - 24 mars 2015 00:12


  Idag köpte jag nytt pwo....benpasset gick sjukt bra, jag diskade i supermega fart när jag kom hem från gymmet, lagade två maträtter samtidigt, pratade sönder barnens öron, sjöng sönder deras öron ännu mer och kvällspromenaden med hunden gicks...

Av Zarah Sjögren - 10 mars 2015 23:45


      I torsdags var jag tillbaka hos läkaren och fick mitt ärr på magen fixat. Jag vilade därför från träningen på torsdagen men på fredagen var jag tillbaka igen.  Jag kände mig rätt sliten hela förra veckan. Kroppen protesterade och drog ...

Av Zarah Sjögren - 2 mars 2015 23:45


  Ett av alla mina hjärtan och jag duckface-posar på gymmet ❤️ ...eller vad hon gör vet jag inte..😽 Måndag= bröst, triceps och mage. Bröst kör jag knappt men det blev två övningar idag i alla fall. Triceps börjar bli e...

Av Zarah Sjögren - 1 mars 2015 23:45


  Idag var det baksida bendag. Vanligtvis ett favvopass men just nu känns det riktigt tungt. Det har det gjort dom senaste två veckorna. Jag är inte alls lika taggad och jag hittar inte samma "tryck" som jag fick förut. Min egna teori är, förut...

Presentation


Jag heter Zarah och är 38 år. Jag är mamma till tre helt underbara barn som jag värdesätter mer än någonting annat men i den här bloggen ska jag främst dela med mig av ett annat stort intresse jag har...eller Intresse är helt fel ord...det är en livsstil,

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Follow me in any language

Instagram

Statistik


Skapa flashcards